Translate

Om oss

Jesper och Tore, vi är två barndomsvänner från Växjö som under 2010-2018 bloggat om sina liv på Bloggplatsen, och sedan 2019 på Blogger (Blogspot). Gemensamt har vi ett intresse för multimedia och särskilt att fotografera och filma. Vi har även bowlat ihop och gått i samma klass på högstadiet. Under åren har vi sedan valt två olika inriktningar i livet. Tore har studerat till fritidsledare och sedan arbetat med barn och ungdomar i Ronneby. Jesper har valt fortsatta studier inom humaniora på universitetsnivå.

Nyheter för kommande inlägg!


Hitta något du söker efter

tisdag 6 augusti 2019

Heta män på filmduken! - Morten Andersen

Nu var det ett bra tag sedan jag försökte ”hetta” upp inläggen genom att grotta ner mig i lite killar och män som avgudas på filmduken. Jag har definitivt inte glömt bort det här projektet, men hållit det lite vilande och det ett ganska bra tag. Men nu kör vi igen!

Hämtad från Den Danske Scenekunstskoles hemsida över skolans avgångselever. Uppgift om fotograf saknas för närvarande. Se vidare https://ddsks.dk/da/studerende/morten-hee-andersen

Vem: Morten Hee Andersen
Född: 22/5 1991 i Roskilde (Danmark)

Den andra puddingen är den danska skådespelaren Andersen som jag förälskade mig i, i somras efter att ha sett kostymdramat Sjuksystrarna på Fredenslund (Sygeplejeskolen, 2018-19) där han gestaltar en av huvudpersonerna i serien, Erik Larsen. Jag har tidigare bloggat om serien, men den handlar om när sjuksköterskeyrket öppnades upp för män under 1950-talet som ett slags experiment. Danmark tycks här ha varit bland de första länderna att genomföra en sådan sak. Erik Larsen är en tilltalande karaktär som efter andra världskriget vill sadla om från soldat till att bli sjuksköterska. Förmodligen vill han göra skillnad på riktigt genom att finnas där för människor som behöver honom. Han är ytterst empatisk, men också djärv och naiv i sitt beteende, vilket gör att han ofta hamnar i trubbel. Dock är det inte alltid Larsens fel att han hamnar i fel situationer eftersom det finns andra på sjukhuset som gärna vill sätta dit honom. Larsen tvingas brottas mot en mängd olika fördomar, men lyckas ändå mirakulöst ta sig vidare och visar slutligen prov på att han kan bli en riktigt bra sjuksköterska. För er som ännu inte sett serien på TV4 kan jag varmt rekommendera den.

Andersen är ett relativt nytt stjärntillskott och avgick 2016 från Köpenhamns scenskola. Ännu finns det därför inte många produktioner att se honom i, men den här mannen lär vi se en hel del av framöver. Åtminstone hoppas jag det. Förutom Sjuksystrarna på Fredenslund har han varit med i tv-serien Herrans vägar (2017-18) som karaktären August, liksom han gjort två statistroller.

Just nu är han aktuell i kriminalserien Fred til lands som fortfarande spelas in för fullt.


Ja, det ska det bli spännande att få följa Andersen. På något sätt älskar jag att få vara med och se nya stjärnor födas, och se deras första rollgestaltningar. En annan rolig sak att fundera på är vilka roller som skådespelaren kommer att göra. Jag väntar spänt kan jag säga!

/Jesper

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar