Translate

Om oss

Jesper och Tore, vi är två barndomsvänner från Växjö som under 2010-2018 bloggat om sina liv på Bloggplatsen, och sedan 2019 på Blogger (Blogspot). Gemensamt har vi ett intresse för multimedia och särskilt att fotografera och filma. Vi har även bowlat ihop och gått i samma klass på högstadiet. Under åren har vi sedan valt två olika inriktningar i livet. Tore har studerat till fritidsledare och sedan arbetat med barn och ungdomar i Ronneby. Jesper har valt fortsatta studier inom humaniora på universitetsnivå.

Nyheter för kommande inlägg!


Hitta något du söker efter

fredag 23 augusti 2019

Heta män på filmduken! - Taron Egerton

A Star is Born! Ja, det skulle jag verkligen vilja säga om veckans pudding, den otroligt heta Taron Egerton som under sommaren underhållit oss i rollen som Elton John, en gestaltning han är värd all respekt för.

Hämtad från Wikimedia Commons, tillskriven Gage Skidmore from Peoria, AZ, United States of America [CC BY-SA 2.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/deed.en)]

Vem: Taron David Egerton
Född: 10/11 1989 i Birkenhead, Cheshire, England (Storbritannien)

Egerton är en brittisk skådespelare och sångare som för många är känd för sina roller i flera brittiska TV-serier, däribland The Smoke (2014) som karaktären Dennis ”Asbo” Severs. Men jag själv känner honom bäst som musiklegenden Elton John, som jag hade äran att få se förra veckan på bio. Dock har jag sett honom innan utan att egentligen ha reflekterat över det. Nämligen som Gary Unwin i Kingsman: The Secret Service (2014), en twistad actionkomedi om en spionorganisation som rekryterar tonåringen Unwin för ett speciellt träningsprogram som ämnar att stoppa ett globalt hot i form av ett tekniskt geni. Och som Robin Hood i filmen med samma namn (2018).

Det var visserligen några år sedan jag såg Kingsman nu, men jag minns att jag tyckte starkt om killen som var något av en blandning mellan lillgammal och naiv. Det slår mig samtidigt att det är kombinationen av dessa två som kännetecknar tonåren, perioden där allt händer rent kroppsligt och hormoner och känslor löper amok fullständigt.

Hämtad från Wikimedia Commons, tillskriven Gage Skidmore from Peoria, AZ, United States of America [CC BY-SA 2.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/deed.en)]

Unwins känsloliv var visserligen nedtonat om jag inte minns helt fel, vilket blir en tydlig kontrast till Elton John där känslorna är centrala. Egerton låter oss komma John inpå livet tack vare ett nära samarbete och en vänskap med huvudpersonen ifråga. Jag reagerade väldigt starkt på allt jag såg och kunde både skratta och gråta till allt vad John hade för sig. Det var huvudsakligen hans färgstarka personlighet jag kommit att beundra och såklart har jag fått upp ögonen för musiken. Jag tror och hoppas att Egerton kan hjälpa dagens ungdomar att inte bara se John som en mossig gubbe, utan se hans karriär och gärning som något hedervärt och som vi alla kan vara stolta över. I filmen Rocketman (2019) möter oss en man som söker göra upp med sin traumatiserade barndom och söker upprättelse för sitt egenvärde och självförtroende. Det handlar om att acceptera att vi inte kan styra och påverka andras livsval, men väl våra egna livsval och stå upp för de val vi själva gör i livet.



Apropå det här med att skratta och gråta, tror jag att jag bara skrattade åt Unwins förehavanden, och kanske ilsknade till någon gång. Med andra ord lyckas Egerton beröra mig, och mitt numera svaga och blödiga hjärta. Tore tycker jag har mjuknat och blivit något för blödig, och det kan stämma i vissa sammanhang, men kanske inte i andra. Hur som helst älskar jag att bli berörd och därför älskar jag Egerton.

/Jesper

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar