Translate

Om oss

Jesper och Tore, vi är två barndomsvänner från Växjö som under 2010-2018 bloggat om sina liv på Bloggplatsen, och sedan 2019 på Blogger (Blogspot). Gemensamt har vi ett intresse för multimedia och särskilt att fotografera och filma. Vi har även bowlat ihop och gått i samma klass på högstadiet. Under åren har vi sedan valt två olika inriktningar i livet. Tore har studerat till fritidsledare och sedan arbetat med barn och ungdomar i Ronneby. Jesper har valt fortsatta studier inom humaniora på universitetsnivå.

Nyheter för kommande inlägg!


Hitta något du söker efter

fredag 23 augusti 2019

Administratören

De senaste dagarna har gått åt till att mellan varven baka bullar, städa, plugga och göra en intresseundersökning för att reda ut vilken yrkesgrupp jag tillhör. Det var när jag gjorde en inventering av linneskåpet som jag hittade en pärm med äldre papper från tiden när mamma väntade mig och var arbetssökande och gick en kurs som sysselsättning i väntan på en anställning. Där fanns bland annat en enkät med 104 frågor och påståenden som ämnade att fastställa vilken yrkesgrupp man tillhörde utifrån sina intressen.

Uppgiften var att poängsätta alla 104 påståenden med intervallet 1-4, där 1 representerade ett svalt intresse och 4 ett brinnande intresse. Det första jag gjorde var att göra om testet på mamma och fann att hon hamnade i en annan yrkesgrupp än hon gjorde under 1990-talet. Det var viktig information för oss som hon har stor användning för i sitt nuvarande jobbsökande. Det andra jag gjorde var att göra testet själv och blev administratör och passar för yrken som sekreterare, kontorist, biblioteksassistent och arkivarie. Jag måste säga att jag är imponerad och tycker undersökningen speglar mig på ett givande sätt. Med hjälp av den har jag något värdefullt att utgå ifrån.


Hoppas allt är bra med er … själv mår jag prima även om jag varit lite trött till och från, men det reder sig nog så småningom. Särskilt i morgon när det blir kräftfest hos farmor. Som jag längtar!

/Jesper

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar