Translate

Om oss

Jesper och Tore, vi är två barndomsvänner från Växjö som under 2010-2018 bloggat om sina liv på Bloggplatsen, och sedan 2019 på Blogger (Blogspot). Gemensamt har vi ett intresse för multimedia och särskilt att fotografera och filma. Vi har även bowlat ihop och gått i samma klass på högstadiet. Under åren har vi sedan valt två olika inriktningar i livet. Tore har studerat till fritidsledare och sedan arbetat med barn och ungdomar i Ronneby. Jesper har valt fortsatta studier inom humaniora på universitetsnivå.

Nyheter för kommande inlägg!


Hitta något du söker efter

söndag 18 augusti 2019

Stockholmsveckan, en tid för att söka kärlek

Mycket har hänt den senaste veckan, och ändå vet jag inte om jag kan sätta ord på allt än. Det lär väl bli att jag får ta det hela i etapper allteftersom jag hunnit reflektera över vad jag varit med om. Men jag har spenderat veckan i Stockholm med omnejd hos mannen som jag bodde på stadshotellet med för några veckor sedan. Det blir nu det sista innan en ny termin börjar, så sommarlovet avslutades verkligen på topp kan man säga.

Märsta

Jag är så lyckligt lottad över att ha fått träffa den här fantastiska människan och lära känna honom bättre. Han har verkligen inte haft det lätt alla gånger och det har satt sina spår i hans liv, men trots detta är han en glädjespridare och söker alltid efter det goda i människor. Det är just den egenskapen som tilltalar mig och väckt ett brinnande intresse för att dejta honom. Även om jag under veckan kommit underfund med att vi har olika bakgrunder och befinner oss på olika plan i livet, tycks vi ändå lägga vikt vid liknande värden och komma överens. Det som kanske fascinerar mig mest är hans intresse för naturen att han är beredd att flytta ifrån huvudstaden, och det om något inger en trygghet hos mig. Han är med andra ord ingen inbiten stockholmare.


Steninge slott

Ni som känner mig vet att jag inte är ett stort fan av storstadslivet att tanken på att flytta till Stockholm gör att jag får gåshud. Det är trevligt att besöka huvudstaden någon gång ibland, men det är minst lika trevligt att åka därifrån. För mig innebär Stockholm en hel del stress … folk tycks alltid vara så stressade och deras energier är långt ifrån hälsosamma. Gaykulturen i innerstan verkar också bli alltmer elitistisk och hierarkisk, tuffare och hårdare för varje dag som går, att solidariteten mellan bögar och andra tycks vara närmast obefintlig vilket skrämmer mig. Det kan bli en farlig utveckling och vi måste akta oss från att gå helt upp i oss själva att vi inte längre ser eller hör varandra.

Jag var därför tacksam över att han bodde en bit utanför Stockholm, närmare bestämt i Märsta, en plats med flera tilltalande naturomgivningar. Jag är också så evinnerligt tacksam och stolt över att han är den han är, och lyckats frigöra sig från de mekanismer som annars tvingar in de flesta människor i självbedrägerier att de snarare lever i skuggorna av sina sanna jag och personligheter. Framtiden ser med andra ord ljus ut, men det skadar nog ändå inte att jag försöker ta honom ifrån Stockholm om vi skulle bli partners en vacker dag.




Häringe slott

Hur framskred då veckan och vad sysslade vi med? Allt gick som smort, vi hade tur med vädret nästan hela tiden och övergångarna mellan buss och pendeltåg klaffade precis med våra tider. Vi hade också grymt kul tillsammans och kunde slappna av i varandras sällskap. Jag älskade särskilt hans öppenhet och alla hans initiativ. På så sätt besökte vi två slott, i Steninge och Häringe, varav vi övernattade på Häringe slott. Slottsvistelsen var alltigenom magisk där vi bodde i sviten Zarah Leander med tillgång till jacuzzi och himmelsäng. Middagen i restaurangen var det heller inget fel på, även om vi båda var lite missnöjda över en del rätter och servicen. Tur då att miljön vägde upp det hela. Där fanns flera vackra trädgårdar och parker med en tillhörande statylund. Jag kan säga att den med ett öppet sinne kan komma historien riktigt nära och det kände jag att jag gjorde.



Dagen därpå gjorde jag det definitivt när vi tog bussen ut till Hammersta för att besöka en riddarborg från 1300-talet som nu bara är en ruin, och därifrån promenerade vi ner till vattnet och kopplade av vid bryggan. Det var verkligen en underbar vistelse.



Borgruinen i Hammersta

I fredags var vi i Solna och gick på bio och såg Rocketman, filmen om Elton John, som jag kommer recensera längre fram. Men redan nu kan jag skriva att det är en grymt bra film som jag varmt rekommenderar, och John är numera en av mina idoler och inspiratörer. Har lyssnat lite grann på honom genom åren, men det är först i samband med filmen som jag fått upp ögonen för hans musik på riktigt. Lyssnade på honom på tåget hem och fick massa inspiration till mitt skrivande.

Veckan har på så vis bjudit på så himla mycket att det nästan är svårt att ta in allt på en och samma gång. De mest härligaste stunderna har ändå varit då vi myste i soffan och kollade på film, eller bara satt och pratade. Meningen med resan var framför allt att se hur han bor och få en inblick i hans liv och vardag, och det har jag verkligen fått. Jag skulle givetvis kunna skriva mer om min vistelse, men vissa delar vill jag än så länge hålla för mig själv. Jag tror och hoppas att ni förstår och respekterar det.




I dag har jag mest tagit det lugnt och försökt landa i mina egna upplevelser. Spenderade visserligen några timmar i bubbelpoolen med Tore där vi berättade om vad vi haft för oss de senaste veckorna. Men i övrigt har det varit lugnt och det känns välbehövligt så här sista dagen innan terminen börjar. I morgon är det dags att återigen öppna skolböckerna. Kram på er!

/Jesper

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar