Translate

Om oss

Jesper och Tore, vi är två barndomsvänner från Växjö som under 2010-2018 bloggat om sina liv på Bloggplatsen, och sedan 2019 på Blogger (Blogspot). Gemensamt har vi ett intresse för multimedia och särskilt att fotografera och filma. Vi har även bowlat ihop och gått i samma klass på högstadiet. Under åren har vi sedan valt två olika inriktningar i livet. Tore har studerat till fritidsledare och sedan arbetat med barn och ungdomar i Ronneby. Jesper har valt fortsatta studier inom humaniora på universitetsnivå.

Nyheter för kommande inlägg!


Hitta något du söker efter

lördag 16 februari 2019

Melodifestivalen 2019 - 3. Leksand

Åh, vilken spännande deltävling och vilka grymt intressanta låtar (även om en del kändes lite enformiga). Min absoluta favorit hittills är helt klart The Lovers of Valdaro med bidraget Somebody Wants, som bjöd oss på 1980-talsinspirerad pop. Men tydligen är jag ensam om att tycka så då de hamnade på sista plats och fick göra sällskap med Omar Rudberg. Är det för gay för folket? Oscar Enestad kom ju också sist förra veckan och det kan jag inte riktigt förstå. Men men … ibland går det inte som man vill och det är bara att beklaga.

Jag är visserligen inte helt missnöjd över kvällens resultat. Både Rebecka Karlssons och Martin Stenmarcks bidrag var väl värda en plats i andra chansen. Gällande Stenmarck blev jag å andra sidan förvånad och trodde Dolly Style skulle ta platsen i stället, men där hade jag fel. Det är kul att åtminstone en politisk låt går vidare i alla fall. Resten av bidragen var mer biografiska till sin karaktär. Karlsson förklarade för oss vem hon egentligen är med bidraget Who I Am, en låt som gjorde starkt intryck på mig. Dock hoppas jag hon byter klänning till nästa gång och inte skriker lika mycket. Halva låten hörde jag knappt texten vilket är ett minus.

Klicka på bilden för att göra den större

Lina Hedlund, som lyckades knipa en av finalplatserna, sjöng för hela svenska folket om att vi är starkare tillsammans med låten Victorious. Även om jag kan hålla med om att det är en pampig låt kändes det som att jag hört den förut. Det var inget nytt och spännande om jag säger så. Sedan är jag starkt kritisk till hennes urringning. Jag var på riktigt nervös hela bidraget igenom å hennes vägnar. Det om något hoppas jag hon fixar till.

Vår andra finalist i kväll blev Jon Henrik Fjällgren, min älskade vän som dessvärre gjorde mig lite besviken. Jag hade höga förväntningar på honom och var inställd på att han skulle få åka till Tel Aviv, men nu är jag inte lika säker längre. Bidraget Norrsken är verkligen en kärleksförklaring till Fjällgrens liv, samerna och renarna, och jag gillar låten, men trodde den skulle vara bättre. Nej, det går inte riktigt att beskriva känslan mer än att jag är besviken. Men självklart älskar jag honom ändå och ger honom det stöd han behöver. Professionellt? Ja, det får andra avgöra …

Övriga artister jag också blev besviken över var Dolly Style och Rudberg. Vad gäller Dolly Style saknar jag de ursprungliga deltagarna och så tyckte jag låten Habibi var enformig och töntig. Nej, det föll mig inte alls i smaken. Rudberg var under all kritik. Han sjöng inte som han skulle, dansade inte som han borde och så vidare. Nej, han var kass! Fy fan … Det här kunde göras betydligt bättre och det hoppas jag för hans skull. Yes, det var kvällens deltävling och jag är trots en del besvikelser mycket nöjd över resultatet. Låt oss se vad nästa lördag bjuder oss på!

/Jesper

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar