Translate

Om oss

Jesper och Tore, vi är två barndomsvänner från Växjö som under 2010-2018 bloggat om sina liv på Bloggplatsen, och sedan 2019 på Blogger (Blogspot). Gemensamt har vi ett intresse för multimedia och särskilt att fotografera och filma. Vi har även bowlat ihop och gått i samma klass på högstadiet. Under åren har vi sedan valt två olika inriktningar i livet. Tore har studerat till fritidsledare och sedan arbetat med barn och ungdomar i Ronneby. Jesper har valt fortsatta studier inom humaniora på universitetsnivå.

Nyheter för kommande inlägg!


Hitta något du söker efter

tisdag 30 juli 2019

Några dagar i Blekinge

Juli månad närmar sig sitt slut och jag har precis avslutat den sista semesterresan för månaden, ja egentligen för hela sommaren. Från Norrköping till Ronneby har jag tagit mig runt i landet och jag är så stolt och nöjd med mig själv att jag klarat det. Jag märker att det varit lite påfrestande för mig då jag nu ådragit mig en förkylning, men det är det värt. Nu har jag tid att vila mig lite grann och tänka tillbaka på alla roliga äventyr och upptåg.




Den senaste resan till Tore i Blekinge blev ett perfekt avslut på ”semestern”. Tillsammans tog vi en tur till Karlshamn för att upptäcka vad staden hade att erbjuda. Det visade sig till en början inte vara så mycket, men Kreativum (ett experimenthus) skulle vi åtminstone besöka. Kreativum var ett mycket intressant ställe som innehöll flera avdelningar med experiment och vetenskapliga aktiviteter. Där gick vi lösa i flera timmar innan vi kände oss nöjda. En av de roligaste sakerna var att tillverka eget papper. Dessvärre hann inte mitt pappersark torka i tid då jag valde fel torkskåp, men Tore fick med sitt. Men upplevelsen har jag ändå i gott behåll fortfarande.


Därefter gjorde vi stan och sprang från butik till butik. I dessa fyndade jag några äldre DVD-filmer och plockade på mig ett par änglar.





Karlshamn visade sig också vara större än vi trodde som till och med höll sig med en galleria där bland annat stadsbiblioteket låg. Både jag och Tore fick på så sätt brottas med våra fördomar om orten vi själva valt att besöka. Något vidare liv var det å andra sidan inte att tala om. Där fanns inte många turister och de egna kommuninvånarna gissade vi semestrade på annat håll. Tore benämnde därför Karlshamn som den vilande staden. Men det gick ingen nöd på oss även om svetten lackade och vi blev trötta efter allt promenerande. Till slut tog vi oss ner till hamnen och avslutade vår vistelse genom att gå längs bryggan innan vi begav oss hemåt.



Karlshamn kom att bli vår huvudresa under min vistelse i Blekinge, men redan dagarna innan hade vi dragit ner till Millegarnes badplats tillsammans med Hannes. Det var sanningsenligt mitt andra dopp den här sommaren. Jag kände mig nästan mer eller mindre tvingad till att bada eftersom jag inte badat på hela sommaren. Det är ovanligt för mig att bada så här lite, men nåväl, skönt var det i alla fall och välbehövligt.

Efter badet åkte vi hem till Tore och spelade Civilization V med varsin dator. Det blev med andra ord en riktig gamingkväll som inte tog slut förrän kl. 3 på natten. Då hade vi hunnit med tre disneyfilmer som körde i bakgrunden. Vi hade även bunkrat upp med mat och snacks vid borden för att stå oss länge vid datorerna. Det var en härligt rolig upplevelse för mig som jag gärna gör om. Resten av vistelsen tog vi det lugnt. Tittade på film och spelade wii. Vi ägnade också en hel del tid åt att redigera allt videomaterial som vi filmat i Karlshamn. Det finns med andra ord en film från den dagen som jag varmt rekommenderar.


Nu ska jag försöka ta det lite lugnt och krya på mig efter den här underbara resan. Vi hörs. Kram på er!

/Jesper

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar