Translate

Om oss

Jesper och Tore, vi är två barndomsvänner från Växjö som under 2010-2018 bloggat om sina liv på Bloggplatsen, och sedan 2019 på Blogger (Blogspot). Gemensamt har vi ett intresse för multimedia och särskilt att fotografera och filma. Vi har även bowlat ihop och gått i samma klass på högstadiet. Under åren har vi sedan valt två olika inriktningar i livet. Tore har studerat till fritidsledare och sedan arbetat med barn och ungdomar i Ronneby. Jesper har valt fortsatta studier inom humaniora på universitetsnivå.

Nyheter för kommande inlägg!


Hitta något du söker efter

torsdag 25 juli 2019

Tillsammans med Emma i Kviberg

Hej hopp alla underbara läsare!

Ett dygn i Göteborg är nu till ända och jag måste säga att det må ha varit min känslomässigaste resa hittills den här sommaren. Den gav mig vid flera tillfällen en tankeställare om hur olika vi alla är och att vi värdesätter olika saker i livet. Somliga söker ständigt efter lyx och flärd medan andra finner ro i det som det lite mer enkla livet kan ge. Det kan självklart bottna i ens bakgrund och ekonomiska förutsättningar, men det handlar lika mycket om mentalitet och värderingar.





Personligen ser jag inga som helst konstigheter i att leva och bo primitivt för några dagar utan alla slags förnödenheter. Sådant har man ju ändå tillgång till hemma så jag ser inga problem med att bo lite enklare. Men min reskamrat Emma är av en annan uppfattning på den punkten. Nu vet jag å andra sidan inte om det var för att hon höll på att bli förkyld eller var nära att få värmeslag som vårt rum på Kvibergs vandringshem inte föll henne i smaken. Det som torde retat henne mest var att vi hade gemensamt badrum och dusch med övriga på boendet, och detta förvånade mig till en början.




Men jag är ju å andra sidan en van campare sedan barnsben som tillbringat en hel del tid på olika gemensamma toaletter runt om i landet. Inte kunde väl jag veta att det här skulle bli en stor grej för henne. Så stor att hon med jämna mellanrum kom att påpeka vårt val av boende inför mig att jag slutligen var i farozonen att drivas till vansinne. Mot slutet av kvällen när vi tog en promenad i området hade vi vårt första gräl eftersom jag inte orkade höra på hennes klagolåt. Jag fann det nämligen orättvist att dimpa över allt ansvar på mig när vi båda kollat boendet tillsammans och hon också godkänt det. Jag blev djupt sårad över att ingenting tycktes duga för henne och när jag stod i duschen en timme senare kändes det hela som ett totalt fiasko.




Men jag valde att lägga mina negativa känslor åt sidan och glädjas för min egen skull. Jag själv fann boendet ganska hemtrevligt och gladdes riktigt åt alla andra på boendet som var trevliga och tillmötesgående, speciellt på herrtoaletten. Har ingen aning hur damerna hade det på sin toalett, men jag hoppas innerligt de var lika tillmötesgående mot Emma som herrarna var mot mig. Så medan den ene njöt, led den andre, men det kunde inte hjälpas. Nästa gång får hon ordna boende så blir det säkert till hennes belåtenhet får vi hoppas.


Om vi då övergår till att skriva vad vi gjorde i Göteborg kan jag glatt meddela att vi hann med en del. Vi hade för det första löst en dygnsbiljett att åka spårvagn för och detta utnyttjade vi till fullo och prövade olika linjer. Enligt mig är det den bästa sightseeingen man kan tänka sig. Slutligen gjorde vi ett besök vid Trädgårdsföreningen och tog oss sedan ut till Haga. Där sprang vi mellan de olika butikerna, men köpte ingenting i dem. Det var först när jag kom till ett antikvariat jag inhandlade två böcker och Emma hittade ett armband i en souvenirshop inte långt därifrån. Belåtna satte vi oss sedan vid Järntorget för att äta och promenerade därefter till Stenpiren. Efter en timme bar det sedan av till Kviberg igen och då blev det som det blev …





Den här dagen har varit något bättre även om värmen gjorde oss trötta och griniga. Men det går i alla fall inte att klaga på frukostbuffén som hade allt som brukar efterfrågas, varför vi båda kunde äta oss mätta. Med mat i magen checkade vi sedan ut och låste in vårt bagage på centralstationen innan vi begav oss till Universum och därefter till Nordstan för shopping. Det var i princip det vi hann med innan tåget skulle gå. Jag hann visserligen också skrika på henne, något jag inte alls är stolt över, men bägaren rann över efter all undertryckt ångest som uppkommit i duschen kvällen innan. Jag bad om ursäkt direkt efteråt, men vill samtidigt inför er bekänna att det var frigörande och renande att få sätta ner foten lite grann. Det var välbehövligt för både henne och mig att rensa luften. Tror vi vinner mycket på det.

Nu är jag hemma igen och kommer ha morgondagen ledigt innan jag besöker Tore i Kallinge i helgen. Det ser jag fram emot!

/Jesper

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar