Translate

Om oss

Jesper och Tore, vi är två barndomsvänner från Växjö som under 2010-2018 bloggat om sina liv på Bloggplatsen, och sedan 2019 på Blogger (Blogspot). Gemensamt har vi ett intresse för multimedia och särskilt att fotografera och filma. Vi har även bowlat ihop och gått i samma klass på högstadiet. Under åren har vi sedan valt två olika inriktningar i livet. Tore har studerat till fritidsledare och sedan arbetat med barn och ungdomar i Ronneby. Jesper har valt fortsatta studier inom humaniora på universitetsnivå.

Nyheter för kommande inlägg!


Hitta något du söker efter

tisdag 31 december 2019

En årskrönika

Så mycket har hänt under året att jag knappt vet var jag ska börja, men på ett sätt känns det som om jag på väldigt länge verkligen levt och vågat kasta mig ut. Årets nyårslöfte var att vara mig själv och ägna mig åt sådant jag tyckte var viktigt. Det är knappast någon hemlighet att jag länge levde i skuggan av mig själv även om jag inte försökte förställa mig eller bringa mig i en annan dager. Snarare levde jag vidare i mitt eget självbedrägeri och höll på att bli den jag själv varnade andra från att bli.

När jag då i fjol höll ett föredrag om muslimsk homosexualitet vid Lunds universitet blev jag av mina medstudenter och min lektor rekommenderad att fortsätta fördjupa mig i (homo)sexualitetens historia, och sagt och gjort påbörjade jag mitt hittills ideella forskningsarbete som just nu kretsar kring litteraturstudier, arkivforskning och upprättande av en förteckning av källor att studera. Här har jag funnit bitar av mig själv. Under våren skrev jag också min andra C-uppsats ”Bögarnas kamp!” vilket kommit att bli min kära bebis och som bara är ett av flera arbeten jag drömmer om att få skriva.




Men året har långt ifrån handlat om studier och forskning, utan varit ett år fyllt av upplevelser, resor, kärlek i vid bemärkelse och möten med intressanta människor. Det började redan under fjolårets nyårsafton då jag kom i kontakt med en av de mest färgstarkaste kvinnor jag mött på flera år som jag klickade oerhört bra med. Två dagar senare satt jag på tåget till Uppsala för att gå på dejt, och jag minns dagen som den var i går. Där stod han plötsligt framför mig, denna vackra människa, som jag hade förmånen att få dejta i tre månader innan han ville bryta upp och fortsätta som vänner. Uppbrottet var nära att ta knäcken på mig och jag led sanningsenligt av hjärtesorg i flera månader då jag redan hunnit utveckla starka känslor för honom även om jag offentligt lade locket på och bedövade mig själv med arbete. Anledningen till min starka reaktion berodde på att det här var min första erfarenhet av hjärtesorg, och det ”lär” nog aldrig hända igen, åtminstone inte på samma sätt.


Även om det tog tid att acceptera mitt öde står jag samtidigt i tacksamhetsskuld till honom då han lärde mig så mycket som jag senare haft nytta av. Han gjorde mig förmodligen omedvetet till en bättre analytiker i samband med att han gav mig den sista pusselbiten jag behövde. Därför kan jag inget annat än älska honom även om det för somliga kan låta konstigt, men ni som känner mig vet vad jag menar.

Under sommaren började jag dejta en helt annan man från Märsta som kommit att göra ett stort intryck på mig och som givit mig så mycket alltsedan dess. Vi fick fem månader tillsammans som ett dejtande par innan vi beslöt att fortsätta som vänner, och det har varit en ära för mig att få träffa honom. Han har berikat mitt liv på ett sätt att jag nu finner ett liv utan honom otänkbart. Den här gången var det jag som bröt upp eftersom jag inte lyckades utveckla de känslor han kände så starkt för mig även om jag någonstans ville pressa fram dem. Men det vore att bedra både honom och mig, och sanningen är att vi kommit varandra mycket närmare efter att vi fortsatt som vänner. Nu har vi all tid i världen att lära känna varandra och ligga känslomässigt på samma plan. Jag är även honom evigt tacksam och älskar honom från djupet av mitt hjärta.




Under året har jag också fått nya bekantskaper och vänner som jag vill rikta lite extra kärlek till. Bland dessa kan nämnas en underbar människa jag stämde träff med på Kungliga Biblioteket och som jag sedan dess har lång korrespondens med. I Göteborg kom jag i kontakt med en annan analytiker. Flera tidigare vänskaper har också fördjupats. Bland annat var jag nära att förlora en av mina kära vänner under ett slags ”trekantsdrama” men vi hittade tillbaka till varandra och under hösten har våra träffar i simhallen varit präglade av hög kvalitetstid. Att börja simma har gjort mig mycket gott och det är en rolig träningsform.








Även det här året har innefattat ett flertal resor. Under våren pendlade jag till Karlstad och Stockholm. På grund av ändringar i tågtrafiken förstördes min mellanlandning i Göteborg, utan i stället var jag hänvisad till nattbussen till Västerås och därifrån till Stockholm med tåg. Det innebar att jag under några nätter satt på perrongen i Västerås eftersom stationerna är stängda nattetid. För att fördriva tiden dansade jag, läste eller promenerade runt. Undra tros vad Västeråsborna tänkte om denna lustiga karl. Det var under dessa resor jag kom i kontakt med folk från alla samhällsskikt. Jag minns särskilt mötet med en man från Katrineholm vars enda glädje i livet var alkoholhaltiga drycker och hockey tills jag fick chansen att språka med honom några minuter innan jag skulle vidare. Han följde faktiskt med mig ut på perrongen och vinkade. En liknande karaktär träffade jag i Nässjö. Jag har också haft förmånen att få hamna bredvid intressanta resenärer och lärt mig mycket om både det ena och det andra.





I somras bar det av till orter som Västervik, Vimmerby, Göteborg, Skövde, Norrköping, Ronneby, Karlshamn, Stockholm med omnejd. Det kanske mest minnesvärda är ändå resan till Tyskland under september som var min första utlandsresa. Det må för somliga vara skrattretande men så är det. Det blev två händelserika veckor i Sassnitz, Stralsund, Tropical Islands, Dresden, Hamburg och Lübeck tillsammans med familjen där jag fick komma i kontakt med mina tyska rötter, en sida jag inte riktigt tidigare bejakat. En annan minnesvärd resa var den till ishotellet i Jukkasjärvi där jag fick uppleva allt utom norrskenet, men det kommer fler gånger.



På den politiska fronten finns det dessvärre inte mycket att orda om. Jag gissar att jag kunnat engagera mig mer, men har ändå fullföljt min roll som ersättare i Byggnadsnämnden. Det är på ett sätt fortfarande surrealistiskt att jag kom in i kommunhuset, men jag tackar de som trodde på mig och gav mig förtroendet. Vi lämnar nu ett helt årtionde bakom oss och antar 20-talet med stor optimism och förväntan. Åtminstone gör jag det. Jag sätter stort värde på 2019 och på alla de fantastiska människor jag har runt omkring mig, ni vet vilka ni är. Önskar alla ett riktigt GOTT NYTT ÅR!

/Jesper

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar