Translate

Om oss

Jesper och Tore, vi är två barndomsvänner från Växjö som under 2010-2018 bloggat om sina liv på Bloggplatsen, och sedan 2019 på Blogger (Blogspot). Gemensamt har vi ett intresse för multimedia och särskilt att fotografera och filma. Vi har även bowlat ihop och gått i samma klass på högstadiet. Under åren har vi sedan valt två olika inriktningar i livet. Tore har studerat till fritidsledare och sedan arbetat med barn och ungdomar i Ronneby. Jesper har valt fortsatta studier inom humaniora på universitetsnivå.

Nyheter för kommande inlägg!


Hitta något du söker efter

måndag 7 januari 2019

En ny partner till mormor vittnar om livets föränderlighet

Om jag skulle sammanfatta helgens två dagar för er skulle jag säga att även den gått i kärlekens tecken. I går fick jag och mamma nämligen träffa mormors nya partner för första gången, ett möte som självklart var förenat med lite pirr i magen. Man vet ju inte vem hon bjuder in till oss även om hon hela året talat så gott om honom. Nu fick jag alltså se och träffa honom själv vilket var högst uppskattat. Det var ett varmt och gemytligt möte må jag säga och jag är så glad för mormors skull. Jag har på avstånd sett förändringen och närmast helt bejakat och välkomnat den. Det fantastiska är att hon nu på riktigt riktigt länge gör något för sig själv, och det unnar jag henne något enormt. Det borde verkligen fler göra!


Samtidigt kan en inte komma ifrån den lustiga känslan att se sin mormor med en annan person vid sin sida än den som funnits där tidigare. Jag tror det handlar om vanor som bygger på inställningar hos oss att allt ska vara som det alltid har varit. När så dessa vanor bryts krossas såväl inställningarna som förväntningarna på dem. Vi blir helt enkelt varse om att livet förändras och vi med den. Likt ett kalejdoskop ändras tillika mönstret bara vi vrider lite grann och urskiljer nyanser i det vi betraktar. Även om förändringar kan vara skrämmande i vissa sammanhang, har vi i det här fallet ingen anledning att misströsta eller känna rädsla inför vad som komma skall, utan bör med rätta bejaka livets föränderlighet som något positivt. För vad vore livet om det skulle stagnera och aldrig leda till utveckling? Det flesta av er vet redan svaret på den frågan ... livet skulle sakna mening och vara närmast tomt på innehåll, och det vore enligt mig inget värdigt liv att leva. 

I dag har jag och mamma samlat oss efter gårdagens möte med kärleksparet och bland annat tittat på film tillsammans. Jag har även läst i den bok jag ska redovisa i mitten av månaden och har nu bara ett kapitel kvar. I övrigt har det varit en lugn söndag och det tackar jag för! Kram på er ;)

/Jesper

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar