Translate

Om oss

Jesper och Tore, vi är två barndomsvänner från Växjö som under 2010-2018 bloggat om sina liv på Bloggplatsen, och sedan 2019 på Blogger (Blogspot). Gemensamt har vi ett intresse för multimedia och särskilt att fotografera och filma. Vi har även bowlat ihop och gått i samma klass på högstadiet. Under åren har vi sedan valt två olika inriktningar i livet. Tore har studerat till fritidsledare och sedan arbetat med barn och ungdomar i Ronneby. Jesper har valt fortsatta studier inom humaniora på universitetsnivå.

Nyheter för kommande inlägg!


Hitta något du söker efter

lördag 26 januari 2019

Vad vore det att skriva bögarnas historia?

I skrivande stund är det alldeles för tidigt att säga vad vårens uppsats ska handla om, men nu börjar jag orientera mig i alla fall i den stundtals omfattande genuslitteraturen med inriktning mot män och maskuliniteter. Det som särskilt fångade mitt intresse när jag i onsdags botaniserade bland hyllorna var utforskandet av hur synen på homosexualitet förändrats under 1900-talet vilket fick mig att formulera frågan om jag skulle söka ge mig i kast att skriva de homosexuellas historia, och då särskilt bögarnas historia (eftersom mitt område har med män att göra huvudsakligen).


Även om forskningen de senaste åren skänkt oss värdefull kunskap har de homosexuella livshistorierna och livserfarenheterna ofta varit kulturellt stigmatiserade i vår historieskrivning. På samma sätt som kvinnohistoria lyft en rad viktiga frågor och bidragit till stora omskrivningar av historien, måtte även bögarnas historia kunna ge oss nya infallsvinklar och perspektiv på historiska händelser och sociala och kulturella samhällsprocesser. Ja, det vore verkligen en utmaning för mig att ta mig an denna uppgift.

/Jesper

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar