Translate

Om oss

Jesper och Tore, vi är två barndomsvänner från Växjö som under 2010-2018 bloggat om sina liv på Bloggplatsen, och sedan 2019 på Blogger (Blogspot). Gemensamt har vi ett intresse för multimedia och särskilt att fotografera och filma. Vi har även bowlat ihop och gått i samma klass på högstadiet. Under åren har vi sedan valt två olika inriktningar i livet. Tore har studerat till fritidsledare och sedan arbetat med barn och ungdomar i Ronneby. Jesper har valt fortsatta studier inom humaniora på universitetsnivå.

Nyheter för kommande inlägg!


Hitta något du söker efter

tisdag 12 februari 2019

Helgen i Gnesta och lite annat (vad vi bör och inte)

Ursäkta dröjsmålet gällande de senaste dagarna, men jag har haft så mycket att stå i. Just nu är det mycket runt omkring mig hela tiden. I helgen var jag till exempel i Gnesta hos ett par vänner och under veckan pågår ett seminarium vid Linköpings universitet om esoterism. Inte undra på att man känner sig lite jäktad mellan varven. Men det är inte så att jag känner mig stressad, utan jag har bra koll på läget. Men eftersom jag kommer vara på resande fot till Karlstad i morgon har jag fått lägga två heldagar på seminariet.

Nåväl, min helg i Gnesta var bra och det var trevligt att få återse vännerna som jag träffade första gången i Falun i somras. Det här var tredje gången vi träffades nu och vi börjar förmodligen komma underfund med hur vi är som personer vid det här laget. En viktig pusselbit lades åtminstone och den kom särskilt vid mötet med deras släktingar och omständigheterna kring födelsedagskalaset som vi höll tillsammans för en av dem. Men vi firade inte bara födelsedag, utan drog under lördagen i väg till Stockholm och gick i butiker. Där sprang jag på en bok om Jenny Nyströms konst och det gjorde nästan hela min dag. Jag älskar verkligen Nyström! Och den kostade mig nästan ingenting heller, bara 30 kr! Klart man slår till.


Men pricken över i:et var den goda salladen jag åt på den amerikanska restaurangen Texas. Jag vet vad ni tänker … de har hamburgare och sådant där vilket borde varit det jag skulle beställt, och jag kan erkänna att det inte hade varit dumt, men min ekonomi tillät inte en sådan middag. Allt resande de senaste veckorna har bidragit till att jag måste prioritera och en sallad var för övrigt ett nyttigare alternativ, så jag led inte, haha! Vi hann även med en hel del under söndagen också innan släktingarna kom. Bland annat införskaffade de en byrå med spegel på en auktion och hann nästan vårstäda hela lägenheten på köpet. Jag kunde förvisso inte göra mycket i det läget utan kände mig mest i vägen, men jag hjälpte ändå till där jag kände att jag behövdes.

Mellan varven fick jag å andra sidan tid att kommunicera med min älskling vilket var tacksamt eftersom vi hade en nyttig diskussion om tillit och hur språket vi använder påverkar det fortsatta samtalet. Det har fått mig att inse att det finns vissa saker som vi inte får eller inte bör säga, så kallat förbjudet tal, vilket bekräftar en akademisk diskussion jag hade för några månader sedan med mina studiekamrater. Detta är faktiskt något jag länge brottats med och försöker hela tiden tänka på vad jag säger till andra. Särskilt vid tillfällen då jag är sur, ledsen eller upprörd då munnen gärna hade velat säga både det ena och det andra. Men då det är förbjudet att såra människor är det bättre att hålla käften, eller jobba på att formulera sig med försiktighet. För självklart har vi rätt att påpeka till folk när de håller på att göra något tokigt eller när något inte känns bra, men vi måste vara varsamma så vi inte sårar varandra. Jag har därför lärt mig mycket under helgen som gått och jag tackar både min älskling och mina vänner för allt detta!

/Jesper

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar