Translate

Om oss

Jesper och Tore, vi är två barndomsvänner från Växjö som under 2010-2018 bloggat om sina liv på Bloggplatsen, och sedan 2019 på Blogger (Blogspot). Gemensamt har vi ett intresse för multimedia och särskilt att fotografera och filma. Vi har även bowlat ihop och gått i samma klass på högstadiet. Under åren har vi sedan valt två olika inriktningar i livet. Tore har studerat till fritidsledare och sedan arbetat med barn och ungdomar i Ronneby. Jesper har valt fortsatta studier inom humaniora på universitetsnivå.

Nyheter för kommande inlägg!


Hitta något du söker efter

fredag 8 februari 2019

Mötet med en av mina idoler



Det blir bara bättre och bättre! I onsdags fick då jag tillfälle att träffa en av mina nuvarande stora idoler. Professorn Ulf Mellström som ägnat stort forskningsintresse för män och teknik. Han har av den anledningen varit med och påverkat forskningsfältet gällande maskulinitetsforskning och genus i ren allmänhet. Det är därför en stor ära att få möjlighet att läsa under honom. Jag tror jag även lyckades väcka ett intresse hos honom för mitt eget forskningsprojekt gällande homosexualitetens idéhistoria. Det behövs fler intressenter och kandidater till ett sådant forskningsområde. Som jag skrev i tisdags har jag därför både professorer och studenter i ryggen vilket känns grymt. Samtidigt kan jag också känna stor press i det, men jag strävar alltid efter att göra mitt bästa. Och det tror jag kommer bli bra nog i slutändan.


Jämsides med seminariet i Umeå om våra C-uppsatser och föreläsningen i Karlstad med Mellström, reste jag då åter vidare till Göteborg för en övernattning hos en kompis. Den här gången behövde jag inte stressa i väg till något sammanträde utan kunde umgås några timmar med honom innan han skulle till jobbet. Därefter hade jag två timmar att spendera i stan och jag passade då på att ströva runt i lite affärer. Bland annat införskaffade jag lite ny litteratur, eller ja … klassiker i nyutgåvor. Jag föll särskilt för Oscar Wildes Dorian Grays porträtt, vilket var komiskt eftersom en av mina studiekamrater ska skriva en uppsats om Wildes tänkande. Vilket roligt sammanträffande att jag då börjat läsa hans bok.

/Jesper

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar