Translate

Om oss

Jesper och Tore, vi är två barndomsvänner från Växjö som under 2010-2018 bloggat om sina liv på Bloggplatsen, och sedan 2019 på Blogger (Blogspot). Gemensamt har vi ett intresse för multimedia och särskilt att fotografera och filma. Vi har även bowlat ihop och gått i samma klass på högstadiet. Under åren har vi sedan valt två olika inriktningar i livet. Tore har studerat till fritidsledare och sedan arbetat med barn och ungdomar i Ronneby. Jesper har valt fortsatta studier inom humaniora på universitetsnivå.

Nyheter för kommande inlägg!


Hitta något du söker efter

lördag 13 april 2019

En blandning mellan högt och lågt - veckan som varit

Om förra veckan gick åt till att återhämta sig (själslig rehabilitering), har den här veckan varit betydligt ljusare även om den varit påfrestande. I onsdags gjorde jag min näst sista resa till Karlstad för terminen och fick då diskutera män och hälsa, ett ämne som ofta är förknippat med problem eftersom många män inte tar hand om sig själva på det sätt de borde. Psykisk ohälsa var därför något som kom upp i diskussionen, men även saker som kroppens estetik och hur detta hör ihop med uppfattningar om manlighet. Vi fick även lite tid över för summering av andra aspekter som vi funnit intressanta under kursens gång. Nästa tillfälle går ut på att reflektera över alla de ämnen och teman som kursen behandlat. Jag måste verkligen säga att dessa resor varit berikande för mig där jag lärt mig massa nya saker om män, vilket ju också varit meningen. Det är sorgligt bara att så få killar och män är intresserade av mansfrågor. Personligen tror jag fler män hade uppskattat att få samtala med varandra. Men ja … en dag är vi kanske där.


Från Karlstad bar det sedan av mot Stockholm för att forska på Kungliga biblioteket, en resa som går via nattbuss till Västerås och därifrån tåg. I Västerås var det dock så kyligt att jag inte kunde sitta och vänta på perrongen, utan fick i stället promenera runt i stadskärnan för att fördriva tiden. Det var en mäktig upplevelse att gå gatorna fram ensam. Kändes nästan som att jag i det ögonblicket ägde hela Västerås. Tack vare promenaden behövde jag bara vänta på perrongen i en halvtimme. Sedan kunde jag vila på tåget till Stockholm.

I huvudstaden var det minst lika kyligt som i Västerås vilket gjorde mig något frustrerad. Aprilvädret lever sannerligen upp till sitt namn i år. Hur som helst, efter att ha fått i mig lite frukost på centralen promenerade jag till KB och fotograferade därefter av de sista tidningarna till mitt uppsatsprojekt. Även denna gång var det en kamp mot klockan eftersom jag bokade tåget kl. 12.25, då allt annat var fullbokat. Men jag hann på två timmar gå igenom allt material och kom tillbaka till centralen med god marginal. På tåget hem fick jag en chans att vila lite igen, att sova är ingen idé men vila går bra. När jag slutligen var hemma i Växjö kl. 16 hade jag då lyckats vara vaken i 35 timmar! Som belöning för mitt hårda arbete unnade jag mig en pizza och somnade sedan gott på soffan.


I övrigt har veckan ägnats åt att studera mina Revolttidningar, men jag har också varit på bio två dagar. I måndags såg jag Jurtjyrkogården, ur mitt tycke en kass och sorglig film. Jag har nämligen svårt för filmer som frångår böckernas handling och berättelse. Här hände saker som ”inte ska hända”, och detta reagerade jag starkt mot. Skådespelarinsatserna var därtill måttligt imponerande. Nej, om vi ska ge betyg så blir det som högst 1 av 5 möjliga TJ-ringar. Visst, effekterna var det inget fel på, men jag saknade den rätta känslan för berättelsen som gjorde det hela rättvisa. Allt blev bara ett stort misslyckande och det beklagar jag djupt.


Då var dagens bioupplevelse med Emma raka motsatsen med Captain Marvel som får högsta betyg, 5 TJ-ringar. Som jag väntat på den här filmen! Ända sedan de i Avengers gav en hint om att hon skulle dyka upp har jag i princip bara gått och väntat. Den detaljen att just hon av alla varelser skulle få en sådan betydelse i kampen för att rädda världen fann jag ytterst eggande. Mitt intryck av Marvel överensstämde å andra sidan inte med mina förväntningar på henne. Jag hade väntat mig en mer känslokall individ, men i stället möter oss motsatsen, där empati och känslor spelar en väsentlig roll. Marvel gjordes alltså mänsklig, helt enkelt därför att hon är en människa. Det kan låta konstigt att skriva, men så är det. Det tror jag visserligen är ett lyckat koncept. Det är ju de mänskliga dragen hos våra superhjältar som gör de så genuina, fascinerande och coola. Hade de inte varit mänskliga tror jag inte heller de blivit så folkkära. Nu är jag mer än redo för Avengers: End Game! Låt vår tuffa brud visa vad hon går för!

Emma verkar dessvärre vara av en annan uppfattning, men hon gladdes ändå åt att vi fick hela dagen tillsammans. Och jag tackar henne helhjärtat för den goda middagen vi lagade tillsammans och bion vi såg. Middagen blev något alldeles extra, med sprödbakad torsk, gjord från grunden efter eget recept. Det bästa är dressingen till som jag i mitt tycke fått till riktigt bra.

Ja, det var min vecka! Nu ser jag fram emot helgens aktiviteter som bland annat innefattar födelsedagskalas för morbrors sambo och så hoppas jag jag kommer ut i spåret. Hoppas ni haft en givande vecka kära läsare! Kram på er!   

/Jesper

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar