Translate

Om oss

Jesper och Tore, vi är två barndomsvänner från Växjö som under 2010-2018 bloggat om sina liv på Bloggplatsen, och sedan 2019 på Blogger (Blogspot). Gemensamt har vi ett intresse för multimedia och särskilt att fotografera och filma. Vi har även bowlat ihop och gått i samma klass på högstadiet. Under åren har vi sedan valt två olika inriktningar i livet. Tore har studerat till fritidsledare och sedan arbetat med barn och ungdomar i Ronneby. Jesper har valt fortsatta studier inom humaniora på universitetsnivå.

Nyheter för kommande inlägg!


Hitta något du söker efter

lördag 20 april 2019

Heta män på filmduken! - Chris Hemsworth

Vad säger ni läsare? Ska vi försöka ”hetta” upp inläggen lite grann genom att grotta ner oss i lite filmkändisar, och jag tänker då särskilt på de killar och män som många av oss avgudar på filmduken. Självklart kan även tjejerna och kvinnorna få vara med på ett hörn, men jag föredrar nog i dagsläget att rikta in mig mot män som jag beundrar och gärna ser på filmduken. Konceptet med kändisar har förekommit tidigare på TJ-bloggen, men rann ganska snabbt ut i sanden. Nu vill jag göra ett nytt försök.

Hämtad från Wikimedia Commons, tillskriven: Eva Rinaldi [CC BY-SA 2.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0)]

Vem: Christopher (Chris) Hemsworth
Född: 11/8 1983 i Melbourne, Victoria (Australien)

Först ut är Chris Hemsworth som nog många känner igen från Marvel-filmerna som åskguden Thor (Tor). Det var också då 2011 som han introducerades för en bredare publik, men hans första film var Star Trek (2009) i rollen som George Kirk. Dessförinnan har han medverkat i TV-serier som Stallkompisar, Marshall Law och Neighbours. Jag ska ärligt erkänna att jag inte sett några av dessa serier, och liksom för de flesta var mitt första möte med honom i samband med Thor (2011). På ett sätt har det gjort att jag förknippar honom väldigt mycket med Thor, även om jag nu tänkte se fler av hans filmer. Än så länge är Bad Times at the El Royale (2018) och The Snow White Chronicles - The Huntsman: Winter's War (2016) avverkad tillsammans med Marvel-filmerna, och på tur står 12 Strong (2018) och In the Heart of the Sea (2015), liksom de snart bioaktuella Avengers: Endgame (2019) och Men in Black: International (2019).

Hemsworth har hittills gestaltat två roller jag otvivelaktigt attraherats av. Det räcker alltså att han dyker upp på filmduken för att jag ska tända till. Det innebär i princip att han skulle kunna göra en skitdålig gestaltning, och jag skulle ändå drägla över honom. Men han tillför också sina karaktärer ett särskilt lekfullt djup som jag fascineras av.

Thor kan ju exempelvis betraktas som lite dryg och genuint dum i huvudet emellanåt, men det beror förmodligen på det pojkaktiga i hans personlighet. Han om någon kan vi kalla en manboy, en man vars mentalitet fortfarande är förankrad i pojkens drömvärld och hjältevisioner. För att kompensera denna pojkaktighet är han en extrem muskelknutte och bor i en minst sagt välbyggd kropp. Ingen skulle därför komma på tanken att ens ifrågasätta vare sig hans styrka eller hans manlighet (rent estetiskt). Men det är ju trots allt bara yttre attribut som inte är särskilt intressant när allt kommer omkring. Det är i stället personlighetsdragen som gör karaktären och då är det nyfikenheten på livet som jag finner särskilt betydelsefull. Thor är också en rättskaffens man, trofast och lojal. Det är väldigt bra egenskaper.

Hämtad från Wikimedia Commons, tillskriven: Gage Skidmore from Peoria, AZ, United States of America [CC BY-SA 2.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0)]

Billy Lee, i Bad Times at the El Royale (2018), är däremot inte vidare trofast, men allt annat passar in även på honom, särskilt lekfullheten. Lee är en livsnjutande människa som söker efter spänning i tillvaron. På flera sätt ser jag honom gärna som naturalist och representant för frigörelse, men Lees frigjordhet har samtidigt gjort att han till stora delar blivit kriminell och opålitlig. Han är dessutom väldigt manipulativ och drar sig inte det minsta från att utnyttja de han kommer åt. Men precis som många andra kriminella bär Lee på en osäkerhet som på sina ställen lyser igenom i hans rörelser, att den mandom och dominans som kännetecknar honom, svärtas av sårad stolthet och ångest.

Detta är bara några av de egenskaper jag funnit i de gestaltningar som Hemsworth hittills gjort. Jag ser därför fram emot att få se fler av hans filmer!



/Jesper

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar