Jag personligen brukar å andra sidan vara försiktig med att bedöma
bidragen efter sådana här kriterier och hålla mig strikt till de premisser som
gäller vid bedömning av bland annat estetik och scendekor. Vad som är viktigt
för mig är att bli berörd eller på något annat sätt tillskansa mig ett budskap
jag får behållning av. Men självklart är både kläder, hår och ansiktsuttryck en
viktig faktor, men inte nödvändigtvis det viktigaste. Det är därför jag
uppskattar både Jesper och Tore för att de ser olika saker och skiljer sig ofta
i sina bedömningar, av den enkla anledningen att de söker efter olika saker och
värdesätter bidragen efter helt skilda premisser. Tore har till exempel länge sökt
efter en internationell standard och starka röster medan Jesper varit mer
estetisk lagd och vill bli underhållen genom färgstarka uttryck. Tillsammans utgör
de då en utmärkt jury enligt mig eftersom de lyfter varandra och ger oss ett
mer nyanserat resultat. Det är inte här min sak att kommentera deras poäng utan
jag lämnar det faktiskt okommenterat och låter dessa bilder tala för sig
själva. I stället tänkte jag lite kort berätta om mina favoriter.
Jag vill blygsamt erkänna att Anna Bergendahl förmodligen
var den starkaste i fältet både sångmässigt och uttrycksmässigt, som också satt
inne på en revanschlusta jag inte sett på år och dar. Jag tror Bergendahl varit
väldigt mån om att bygga upp ett förtroende hos folket och kan nog sägas ha
lyckats äntligen. Hennes insats har varit beundransvärd och jag gillar skarpt
uppföljaren till Ashes to Ashes som så att säga knöt ihop säcken.
Den som dock många talar betydligt mer om är Dotter med
bidraget Bulletproof, som i mitt tycke är den mest moderna. Här låter
artisten oss ta del av en historia vars scendekor förlänger och utsträcker dess
budskap till bredden. Många ser kanske en glittrande discokula, medan jag ser
ett försvar som ämnar värna om den personliga integriteten och som därtill vill
avslöja mänsklighetens innersta väsen. I sin rena enkelhet är Dotters insats
genial, och blir det därför att hon lägger precisionerna rätt och träffsäkert.
Sådant respekterar jag! En annan av mina personliga favoriter var Victor Crone
som inte riktigt kom till sin rätt och hade gärna kunnat ge något extra, men han
var samtidigt trogen sitt ID att jag hela tiden visste var jag hade honom. Sådant
måste också respekteras.
Så var det då vinnarna som bestod av amazonerna The Mamas
och som också vann förra året tillsammans med John Lundvik. Den stora
skillnaden med i år är den att de får glänsa själva och detta tror jag ingen
medmänsklig människa någonsin skulle missunna dem. Det slog mig till exempel i
år att jag i fjol underskattade deras medverkan. Vad hade egentligen Lundvik
varit utan sina ”mammor”? Ärligt talat tror jag hemligheten till framgången och
vinsten ligger just i det moderliga som någonstans inger trygghet och stabilitet
i en alltmer osäker värld. Här snackar vi också om mäktiga sångprestationer och
härliga personligheter, alltsammans komprimerat i ett format som är hyfsat lätt
att ta till sig. Många jag pratat med har framhållit glädjen som dessa kvinnor gett
dem och som bidraget Move representerar. Även om det delvis kan vara befogat
att säga att låten inte är vidare speciell eller spektakulär, vill den ändå
förmedla att vi bör fortsätta tro på mänsklighetens medmänsklighet. Den vädjar
med andra ord till välviljan och sätter tron på själva hoppet. Det behöver inte
vara mer avancerat än så, och det faktum att Move vinner vittnar trots
allt om att svenska folket någonstans är lika hoppfulla som The Mamas, om inte
mer. Sådant ger mig hopp!
/Nils Dahlman
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar