Translate

Om oss

Jesper och Tore, vi är två barndomsvänner från Växjö som under 2010-2018 bloggat om sina liv på Bloggplatsen, och sedan 2019 på Blogger (Blogspot). Gemensamt har vi ett intresse för multimedia och särskilt att fotografera och filma. Vi har även bowlat ihop och gått i samma klass på högstadiet. Under åren har vi sedan valt två olika inriktningar i livet. Tore har studerat till fritidsledare och sedan arbetat med barn och ungdomar i Ronneby. Jesper har valt fortsatta studier inom humaniora på universitetsnivå.

Nyheter för kommande inlägg!


Hitta något du söker efter

lördag 23 februari 2019

Melodifestivalen 2019 - 4. Lidköping

Jahopp, då har vi hört alla 28 bidrag och ärligt talat tycker jag årets låtar är väldigt medelmåttiga. Det finns ingen direkt wow och ingen som tar mig med storm, utan det är mer helt okej låtar vilket är synd. Därför ställer jag mig något vacklande inför vem som egentligen ska få åka till Tel Aviv senare i vår faktiskt. Många är å andra sidan övertygade om att kvällens finalister Bishara och John Lundvik är lämpliga kandidater.

Vad gäller Lundvik kan jag hålla med om att hans bidrag Too Late for Love håller hög internationell klass och kommer troligen vara något Europa kan glädja sig åt. Men jag själv sitter i soffan och känner mig lite missnöjd när Lundvik kliver upp på scenen. På något sorgligt sätt längtar jag tillbaka till fjolårets bidrag My Turn som för mig var något alldeles extra. Samtidigt ser jag charmen i årets bidrag och tycker det vore häftigt om han fick representera Sverige, inte direkt på grund av låten, utan för att Lundvik är Lundvik.

Klicka på bilden för att göra den större!

Hur jag ställer mig till Bishara är inte lätt att skriva i dagsläget. Jag må imponeras av hans ungdomliga stämma och hans oskuldsfulla sätt att uppträda, men det är inte mycket bevänt med honom än charmen i att han debuterar så ung. Jag gillar inte riktigt låten On My Own tillräckligt mycket för att jag skulle se honom som en vinnare. Jag vet att många kanske blir besvikna för att jag skriver så här, men jag vill bara vara ärlig.

Det bidrag som jag å andra sidan blev särskilt berörd av i kväll var Ann-Louise Hansons Kärleken finns kvar, som en direkt hyllning till Barbro ”Lill-Babs” Svensson, en mycket fin melodi som gick rakt in i hjärtat. Hanson är med andra ord den enda veteranen och schlagerräven i år som berört mitt hjärta vilket jag känner stor tacksamhet över. Givetvis är hennes medverkan dödsdömd liksom hennes kollegors som tävlat under de andra deltävlingarna, men hon klarade det nästan vilket är respektingivande. Hatten av!

Vi gratulerar också Arvingarna och Lisa Ajax till deras andra chans. Vad gäller Arvingarna blev jag positivt överraskad och känner mig glad över att de ställde upp. Visserligen tyckte jag det var märkligt med ett engelskt ord när resten av låten I Do är på svenska, men nu ska vi inte vara såna ;) Ajax blev dock en stor besvikelse för mig! Visst kan hon sjunga och beröra oss på flera sätt och vis, men låten var ju kass. Jag önskade bara att den skulle ta slut vilket den till slut gjorde. Nej, det var inget för mig.

Vad beträffar den fantasyinspirerade gruppen Pagan Fury och Anton Hagman vill jag bara säga – vad i helvete! Stackars Hagman kändes inte alls förberedd och kan så mycket bättre än det här. Gör om, gör rätt! Ja, det var kanske inte så upplyftande omdömen om kvällens bidrag men så var de inte mycket att hänga i granen heller. Men nåväl, stort grattis till alla som gått vidare och lycka till i den fortsatta kampen om Sångfågeln och en plats i ESC.

/Jesper

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar