Translate

Om oss

Jesper och Tore, vi är två barndomsvänner från Växjö som under 2010-2018 bloggat om sina liv på Bloggplatsen, och sedan 2019 på Blogger (Blogspot). Gemensamt har vi ett intresse för multimedia och särskilt att fotografera och filma. Vi har även bowlat ihop och gått i samma klass på högstadiet. Under åren har vi sedan valt två olika inriktningar i livet. Tore har studerat till fritidsledare och sedan arbetat med barn och ungdomar i Ronneby. Jesper har valt fortsatta studier inom humaniora på universitetsnivå.

Nyheter för kommande inlägg!


Hitta något du söker efter

tisdag 19 mars 2019

Tentan är igång!

Hejsan alla kära läsare!

Tentan är igång vilket förmodligen innebär att jag inte kommer blogga lika aktivt den här veckan. Det är en ganska stor tenta med 4 essäfrågor vilket kan kännas lite mastigt. Men samtidigt är det viktigt att ta en dag i taget och inte stressa upp sig. Jag har en tendens att göra det i kombination med att jag framåt slutet av arbetet brukar drabbas av prestationsångest. Varför det blir så är för att jag ställer väldigt höga krav på mig själv och har gjort ganska länge, på både gott och ont. Jag vet att jag inte borde göra det, men det är samtidigt något jag ständigt brottas med.


Nåväl, nog om det! På onsdag stundar ett uppsatsseminarium där vi får följa upp våra arbeten. Jag ser extremt mycket fram emot att få diskutera mina kurskamraters uppsatser. Det är en sådan fascinerande bredd mellan oss alla. Medan en av oss vill undersöka hur argumenten kring kvinnans rösträtt gick i Uppsala Nya Tidning 1890-1921, vill en annan skriva informatikens idéhistoria och ytterligare en vill studera Oscar Wildes tänkande. Mina egna ambitioner är ju att skriva homosexualitetens idéhistoria. Det här har jag dock fått äta upp, och tvingats precisera en aning då jag egentligen bara skildrar delar av homosexualitetens aspekter. Man kan snarare säga att det jag särskilt intresserar mig för är normer kring sexualiteten, och hur skildringen av specifikt manlig homosexualitet tog sig uttryck i de tidningar jag valt att studera. Via detta vill jag då utreda om det finns föremål för en viss konformism gällande hur bögar skriver och talar om sig själva. Ja, det är väldigt spännande!

Redan nu på fredag ska jag upp till Kungliga biblioteket i Stockholm och studera några årgångar. Jag vet inte hur mycket jag kan läsa på plats dock. Gissningsvis blir det väl att fotografera av eller skanna det jag är intresserad av och fortsätta arbetet hemma. Men hur som helst ser jag fram emot mitt lilla forskningsäventyr. Hoppas ni också har en intressant vecka att se fram emot.

/Jesper

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar