Translate

Om oss

Jesper och Tore, vi är två barndomsvänner från Växjö som under 2010-2018 bloggat om sina liv på Bloggplatsen, och sedan 2019 på Blogger (Blogspot). Gemensamt har vi ett intresse för multimedia och särskilt att fotografera och filma. Vi har även bowlat ihop och gått i samma klass på högstadiet. Under åren har vi sedan valt två olika inriktningar i livet. Tore har studerat till fritidsledare och sedan arbetat med barn och ungdomar i Ronneby. Jesper har valt fortsatta studier inom humaniora på universitetsnivå.

Nyheter för kommande inlägg!


Hitta något du söker efter

onsdag 27 mars 2019

Konsten att åka på is

Vilken spänning! Vilken teknik, och vilken elegans! Det är få sporter som fångar mitt intresse, men konståkning är en sport jag värdesätter och verkligen vill ta mig tid att följa. När en tenta ska skrivas och jag dessutom var tvungen att åka upp till huvudstaden hamnade det hela dock på efterkälken. Men i dagarna har jag följt upp både damernas och herrarnas program och njutit av parens friåkning. Sammanfattningsvis är jag faktiskt lite missnöjd över hur bristfälligt många har åkt. Det var många som ramlade eller åkte osäkert/svajigt vilket tonade ner den vackra och imponerande känslan i åkningen. Självfallet är jag införstådd med att det är en hel del nerver och spänning i luften, men jag blir ändå konfunderad när flera är så ofokuserade. Jag lider verkligen med svensken Anita Östlund som ramlade under sitt kortprogram och inte lyckades ta sig vidare till final. Kriterierna är ytterst hårda och misstag kostar poäng. Hon slutade på 30:onde plats. Det blev alltså ingen svensk i damernas final, utan guld- och bronsmedaljerna delades ut till ryskorna Alina Zagitova (1:a) och Evgenia Medvedeva (3:a), och Elizabet Tursynbaeva från Kazakstan fick silvermedalj. Riktigt bra åk och Zagitova var klart överlägsen, snudd på utklassning.

Kevin Aymoz - kortprogram

Herrarnas åkning var å andra sidan intressantare att se då de lade ner mer själ och känsla i deras åkning. Några var särskilt lekfulla och visade sina personligheter. Damerna var mer fokuserade på teknik vilket i längden blir något trist. Men åh, vilka herrar! Ja, det var många som ramlade och gjorde bort sig. Men en och annan stjärna och charmknutte fanns på isen emellanåt. Vår alldeles egen Alexander Majorov gjorde här sin sista tävling och kom till final och slutade på en hederlig 18:onde plats. Det hade givetvis kunnat vara en mycket högre placering, men migränen tvang honom att hålla igen lite grann. Det är imponerande att han över huvud taget tog sig ut på isen i ett sådant tillstånd. Min favorit bland herrarna är Kevin Aymoz som tävlade för Frankrike. Han lekte verkligen på isen och fokuserade inte bara på att klara tekniken. Han fångade helt klart mitt intresse ;) Någon medalj fick han dock inte, utan placerade sig på en elfteplats. Medaljerna delades i stället ut till asiatiska åkare, varav två tävlade för USA. Nathan Chen (1:a) och Vincent Zhou (3:a) fick här guld- och bronsmedalj. Yuzuru Hanyu från Japan fick silvermedalj.

Alexander Majorov - kortprogram

Även vad gäller paren levererade Ryssland och fick både silver- och bronsmedalj. Men det var Wenjing Sui och Cong Han från Kina som fick guldmedalj, och det med all rätt. Där fanns inga misstag och man blev hänförd av deras åk. Något alldeles extra!

Ja, tänk om man hade varit konståkare? Det är, tro det eller ej, en dröm jag haft i många år, men jag har till min besvikelse insett att jag och is inte går ihop. Kanske är det därför med extra glädje och beundran jag beskådar dessa duktiga åkare. Enligt mig är konståkning en underskattad sport och det är många som lägger fokus på det yttre, men det handlar om teknik och ligger mycket träning bakom. Sedan att det är elegant är ett tacksamt plus.

/Jesper

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar