Translate

Om oss

Jesper och Tore, vi är två barndomsvänner från Växjö som under 2010-2018 bloggat om sina liv på Bloggplatsen, och sedan 2019 på Blogger (Blogspot). Gemensamt har vi ett intresse för multimedia och särskilt att fotografera och filma. Vi har även bowlat ihop och gått i samma klass på högstadiet. Under åren har vi sedan valt två olika inriktningar i livet. Tore har studerat till fritidsledare och sedan arbetat med barn och ungdomar i Ronneby. Jesper har valt fortsatta studier inom humaniora på universitetsnivå.

Nyheter för kommande inlägg!


Hitta något du söker efter

lördag 9 mars 2019

Melodifestivalen 2019 - 6. Final (Dahlmans sammanfattning)

En rafflande final är till ända … eller ja, det beror klart på vem vi frågar. Årets vinnare John Lundvik var redan under deltävlingen i Lidköping förhandstippad och oddsen har verkligen varit till hans fördel. Så huruvida rafflande finalen egentligen var kan givetvis diskuteras. Total utklassning kan också konstateras då alla internationella jurygrupper var eniga om att Lundvik hade det bästa att komma med vilket gjorde att han fick ett ordentligt försprång. Redan där var tävlingen mer eller mindre avgjord vilket tonade ner spänningseffekten.

Ska jag vara helt ärlig med er hade jag det på känn. Jag vaknade nämligen med en besynnerlig känsla i magen som sade jag mig att poängen skulle bli ojämnt fördelade. Tävlingens resultat bekräftade bara den känslan. Det stora frågetecknet rör också Anna Bergendahl som fullständigt sågades av internationella juryn. Den stackarn fick tillsammans med Jon Henrik Fjällgren inte många poäng alls. I Fjällgrens fall är vi å andra sidan inte direkt förvånade med tanke på låtens nationella karaktär, men juryns agerande gentemot Bergendahl förvånar mig lite grann. Jag kan exempelvis tillstå mig att säga att juryn handlat något orätt och kanske inte lyssnat ordentligt. Det är ju också så att Bergendahl tillsammans med Lundvik, duetten mellan Hanna Ferm & LIAMOO och Bishara har den internationella touchen som krävs för att ta sig långt i Europa. Men men … nu är det som det är och vi kan inget annat göra än jobba med det vi har.

För övrigt ska jag inte här fästa mig särskilt mycket vid det faktiska resultatet, det kan alla intresserade söka reda på via andra forum, utan i stället redogöra för min helhetsbedömning och resonera kring grabbarnas poängsättning. Jag vill innan jag börjar tacka för förtroendet återigen att jag får skriva ett inlägg, och på Tores order fatta mig kort den här gången.

Klicka på bilden för att göra den större

Låt oss därför resonera kring den bild jag här gjort i ordning som speglar grabbarnas utlåtande efter kvällens prestationer. Jesper hade även herrsällskap och hans poäng har också registreras. Totalt sett kan ett bidrag kamma hem 24 poäng. Bilden talar egentligen för sig själv, men vi kan urskilja en tydlig oenighet mellan individerna och i jämförelse med många andra höll de särskilt på Bergendahl. Detta är förvisso inte helt sant eftersom grabbarna hade varsin favorit och hjälpte på så sätt varandra att få fram sina bidrag. Tore var den enda i sällskapet som var klart övertygad om Lundviks seger, något han blev redan vid första genomlyssningen.

Jesper har varit extremt dålig i år på att förutse någon vinnare och han meddelade mig tidigare i veckan att han inte kunde bestämma sig, men att hans förkärlek gick till Malou Prytz. Å andra sidan tillkännagav han så sent som i går att han inte skulle bli förvånad om Lundvik vann. Hans herrsällskap hyllade i sin tur Bergendahl och jag måste säga att jag led med honom efter juryns sågning. Bergendahl förtjänade verkligen inte en sådan behandling, men hon var långt ifrån en vinnare. Inte heller Prytz hade vad som krävdes och det har jag varit ganska tydlig med under veckans diskussioner med Jesper. Tores bedömning står mig alltså närmast, och det var ju med facit i hand en helt förträfflig bedömning.

Men jag höll visserligen inte på Lundvik, utan hade en liten förkärlek till Ferm & LIAMOO, detta otroligt vackra duettpar som får mig att tro på det jag ser. De är skickliga skådespelare och förmedlar sin påhittade kärlekshistoria till mig på ett sätt som gör att jag får rysningar i hela kroppen. Jag älskar det! Jesper har sagt att de troligen är ett par på riktigt, men det vet ju vi alla att så inte kan vara fallet. Jag medger att de är duktiga, men så tappad är jag faktiskt inte. Problemet med Jesper är att han är romantiker och ser kärlek i det mesta. Han har också börjat handla i enlighet med sina känslor den senaste tiden vilket skrämmer mig för det kan riskera hans omdöme. Jag själv aktar mig från att fälla omdömen innan jag fått begrunda saker och ting noggrant. Nåväl, han har ju ett gott hjärta i alla fall. Låt oss gå vidare i texten.

Vad mer bjöd kvällen oss på? Jo, det var en hel del besvikelser skulle jag säga. Wiktoria hade en dålig dag och sjöng surt, Fjällgren var alldeles för nervös, Mohombi tittade åt fel håll och missade några viktiga steg i koreografin, Lisa Ajax skrek lite väl mycket och Lina Hedlund hade fortfarande inte fixat urringningen. Ja, jag vet att det kan låta lite fånigt, men jag är förmodligen lika rädd å hennes vägnar som Jesper är (det är nog det vi har gemensamt). I övrigt tyckte jag artisterna gjorde bra ifrån sig. Bishara är väldigt ung och det märks på många sätt, men han är i alla fall begåvad. Jag känner igen mig i honom lite grann, nyfiken och alltid redo för nya spännande utmaningar.


Avslutningsvis ska vi då reflektera över Jespers poängsättning för hela årets tävling som släpps i dag. Jag måste säga att jag roas över den här bilden. Hans stora favoriter föll ganska hårt i sina respektive deltävlingar. The Lovers of Valdaro och Oscar Enestad var ju rena fiaskon, men de lyckades charma Jesper, undrar varför? Märker ni också att Prytz hamnar rätt långt ner i listan trots att han hyllade henne som en vinnare. Detta beror förmodligen på de ändrade regler och förhållanden som poängsättningen skett inom, nämligen att poängen sattes vid varje framträdande och hade bara en chans att imponera. Prytz har alltså vuxit under säsongens gång. Nåväl, det är i alla fall roligt att hela 7 bidrag är väl godkända och majoriteten är godkända. Inga underkända bidrag i år med andra ord.

Med det sagt tackar jag för mig och önskar vår vinnare Lundvik stort lycka till i Tel Aviv i maj. På återseende …

/Nils Dahlman

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar